A Belügyminisztérium az Államreform Operatív Programok keretében, 2012. február 1-je és 2013. április 30-a között, összesen 92,3 millió Ft európai uniós támogatásból valósította meg a „Jogszabályok és folyamatok egyszerűsítése a Belügyminisztériumban” című projektjét, amely keretében a Belügyminisztérium ügykörébe tartozó eljárások egyszerűsítési szempontú felülvizsgálata és azok egyszerűsítése zajlott.

Az Egyszerűsítési Program célja az volt, hogy 25%-al csökkentse a lakosságra háruló ügyintézéssel kapcsolatos terheket a kijelölt eljárásokban, úgy, hogy közben a közigazgatás adminisztratív terhei sem növekednek.

Ennek érdekében előzetesen megvizsgálásra kerültek az egyes eljárások, hogy melyek azok, amelyeket az állampolgárok leggyakrabban intéznek a hivatalokban és melyek azok a lépések, amelyeket egyszerűsíteni lehet, vagy el is lehet hagyni. Az egyszerűsítési folyamatban részt vettek a Belügyminisztérium és más minisztériumok, valamint az adott eljárás lefolytatásával érintett szervezetek munkatársai is.

Az Egyszerűsítési Program során négy eljáráscsoport (ingatlannal kapcsolatos eljárások (5 db eljárás), közúti közlekedéssel kapcsolatos eljárások (1 db eljárás), okmányok, hatósági igazolások (10 db eljárás), állampolgárság, bevándorlás (2 db eljárás)) érintette a Belügyminisztérium ügykörét, amelyeket megvizsgálva, összesen 18 darab eljárás került racionalizálásra. 

Az eljárások között voltak olyanok, amelyek összevonásra kerültek, volt ahol csökkent az ügyintézés ideje, vagy csökkent a dokumentációs teher. Ezeken kívül arra is hangsúlyt helyeztek a projekt munkatársai, hogy az ügyintézés során hatékonyabbá váljon a kommunikáció az ügyfél és a hivatalok között, ezzel is elősegítve például az eljárások időtartamának csökkentését.

A program során a jogszabály módosításoknak, az elkészített képzési anyagoknak köszönhetően több közigazgatási eljárás is egyszerűbbé, ügyfélbaráttá vált. Az egyes eljárások ügyintézését végző munkatársak külön képzésben részesültek az új eljárási szabályok maradéktalan elsajátítása érdekében. A program keretében szervezett 31 képzési napon több mint 2200 fő vett részt. A lakosság számára pedig olyan tájékoztató anyagok, leírások készültek, amelyek bemutatják és összefoglalják az egyszerűsített eljárások teljes menetét, az eljárások során szükséges dokumentumokat, az ügyintézés helyét, és minden olyan hasznos információt, ami elősegíti a gyorsabb, hatékonyabb ügyintézést.